Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Psychiatry --- motivatie --- psychotherapie --- therapietrouw --- AGGZ (ambulante geestelijke gezondheidszorg) --- therapiemotivatie
Choose an application
Stoornisgerichte en protocollaire behandelingen maken al geruime tijd een duidelijke opgang in de psychotherapeutische hulpverlening. In deze vormen van behandeling staat de toepassing van specifieke, vaak goed onderzochte behandelprocedures centraal. In Motiveringsstrategieën in de ambulante psychotherapie wordt het belang van aangetoonde effectieve behandelprocedures onderschreven, maar wordt tevens benadrukt dat het de patiënten zelf zijn die met die procedures veranderingen bij zichzelf moeten bewerkstelligen. Behandelprocedures moeten daarom niet alleen worden uitgelegd maar ook acceptabel en wenselijk worden gemaakt. Patiënten moeten ontvankelijk worden gemaakt voor de effecten ervan en in staat worden gesteld om deze effecten als tekenen van verandering, vooruitgang of controle te accepteren. Van de kant van de therapeut vereist dit deskundigheid, fijngevoeligheid en empathie. Aan de orde komen motiveringsstrategieën in de voorbereidingsfase, activeringsfase en volhardingsfase. De hoofdstukken gaan onder meer in op empathie, omgangsstijl, behandelrationale, contextwijzigingen, activering, voorspellingen, huiswerkopdrachten en afsluiting van de behandeling. Inhoudsopgave : 1. Motivering 2. De voorbereidingsfase: is verandering wenselijk en mogelijk? 3. Aansluiten bij patiënten met een lastige omgangsstijl 4. De activeringsfase: aanzetten tot het opdoen van ervaringen 5. De volhardingsfase: motiveren bij lopende handelingen 6. Besluit Bijlage motiveringsstrategieën en indicaties
Psychiatry --- motivatie --- psychotherapie --- therapietrouw --- AGGZ (ambulante geestelijke gezondheidszorg) --- therapiemotivatie --- Motivatie. --- Psychotherapie.
Choose an application
Goede ambulante zorg bieden aan mensen met een ernstige en langdurige psychiatrische stoornis is niet eenvoudig. Door de duur en complexiteit van de problemen zien hulpverleners soms door de bomen het bos niet meer. Of verliezen zij hun geloof in herstel. Ondanks de beschikbaarheid van veel therapieën in de geestelijke gezondheidszorg, ontbrak tot nu toe een heldere methode voor de sociaal-psychiatrische begeleiding van deze patiënten.In dit boek wordt stap voor stap uitgelegd hoe de sociaal-psychiatrische begeleiding van mensen met (niet-psychotische) langdurige problematiek kan worden vormgegeven. Deze aanpak onderscheidt drie fasen met steeds een iets andere bejegeningswijze en passende gesprekstechnieken. Ook is er aandacht voor terugkerende vaste elementen in gesprekken, voor onderlinge afspraken en voor de afronding van het contact. Ter ondersteuning en ter illustratie wordt dit boek geleverd met een dvd waarop een aantal filmpjes staat dat verschillende soorten gesprekssituaties laten zien.
Choose an application
Dit methodiekboek is een steun in de rug bij het werken met gezinnen aan complexe opvoed-/gezinsproblematiek en biedt een rond methodisch kader met verschillende activiteiten die flexibel in te zetten zijn. Aan de hand van een rond model van methodische acties bepaal je als begeleider samen met ouders de volgende stap in het proces. Iedere stap van de methodiek is uitgewerkt in activiteiten die samen met ouders uit te voeren zijn. Het schema van de methodiek is gevisualiseerd en ingevuld met ?doe?? termen die duidelijk zijn voor ouders.Bij de methodische acties kun je kiezen uit een aantal instrumenten om in te zetten in de samenwerking. De instrumenten zijn zo beschreven dat duidelijk is hoe te handelen en wat het belang van de handelwijze is. De instrumenten zijn inzetbaar bij de verschillende methodische acties. Achter de methodische acties en isntrumenten ligt een visie: oudergericht, samenwerkingsgericht, competentiegericht, systeemgericht, vraaggericht, praktisch, methodisch. De instrumenten zijn erop gericht vanuit deze visie doelgericht met ouders samen te werken. Door het hele boek heen is er veel aandacht voor visualiseren om ervoor te zorgen dat je zichtbaar kunt maken en borgen wat je doet/ziet/oogst voor ouders. Bron: https://www.swpbook.com/boeken/48/opvoedingsondersteuning-en-pedagogische-thuishulp/2083/flexibel-werken-met-gezinnen
Gezinsbegeleiding --- Opvoedingsondersteuning --- Oudergericht werken --- Methodiek --- gezin --- gezinstherapie --- 392.5 --- 615.87 --- Social welfare methods --- Psychiatry --- psychotherapie --- sociotherapie --- AGGZ (ambulante geestelijke gezondheidszorg) --- methoden van het sociaal werk --- gezinsbegeleiding
Choose an application
Goede ambulante zorg bieden aan mensen met een ernstige en langdurige psychiatrische stoornis is niet eenvoudig. Door de duur en complexiteit van de problemen zien hulpverleners soms door de bomen het bos niet meer. Of verliezen zij hun geloof in herstel. Ondanks de beschikbaarheid van veel therapieën in de geestelijke gezondheidszorg, ontbrak tot nu toe een heldere methode voor de sociaal-psychiatrische begeleiding van deze patiënten.In dit boek wordt stap voor stap uitgelegd hoe de sociaal-psychiatrische begeleiding van mensen met (niet-psychotische) langdurige problematiek kan worden vormgegeven. Deze aanpak onderscheidt drie fasen met steeds een iets andere bejegeningswijze en passende gesprekstechnieken. Ook is er aandacht voor terugkerende vaste elementen in gesprekken, voor onderlinge afspraken en voor de afronding van het contact
Sociology of social care --- Psychiatric nursing --- sociale psychiatrie --- psychiatrische verpleegkunde --- chronische psychiatrische patiënten --- AGGZ (ambulante geestelijke gezondheidszorg) --- GGZ (geestelijke gezondheidszorg) --- Geestelijke gezondheidszorg --- Sociale psychiatrie --- Ambulante hulpverlening --- Begeleiding --- Gespreksvoering
Choose an application
Sociology of health --- AGGZ (ambulante geestelijke gezondheidszorg) --- hulpverlening --- intervisie --- welzijnswerk, samenwerking --- Psychiatric consultation --- -#GBIB:IDGP --- Consultation, Psychiatric --- Consultation-liaison psychiatry --- Medical consultation --- Mental health consultation --- 371.35 --- 361.03 --- #GBIB:IDGP
Choose an application
Geestelijke gezondheidszorg --- 614.1 --- ambulante hulpverlening --- angst --- behandelingsplannen --- depressie --- geestelijke gezondheidszorg --- hoofdpijn --- paniekstoornissen --- 616.890.7 --- Aggz (ambulante geestelijke gezondheidszorg) --- Angst --- Cognitieve gedragstherapie --- Depressie --- Dwangneurose (obsessief-compulsieve stoornis) --- Fobie --- Gedragsstoornissen (probleemgedrag) --- Gedragstherapie --- Gilles de la tourette (syndroom van) --- Migraine --- Paniekstoornissen --- Partnerrelatietherapie (huwelijkstherapie, echtpaartherapie) --- Pedofilie --- Psychische therapie (psychotherapie) --- Psychogene training (autogene training) --- Psychosomatische stoornissen --- Relaxatie (ontspanningstherapie) --- Seksuele kindermishandeling --- Stress --- Tics
Choose an application
Steeds meer professionals komen in aanraking met verwarde en sociaal kwetsbare mensen die goede hulp nodig hebben. Maar dat is vaak nog niet zo eenvoudig. Hoe voer je bijvoorbeeld die eerste lastige gesprekken, wat kan je doen als een gesprek niet gaat, hoe reageer je op agressie, mensen met een psychose? Perspectief op beter schetst aan de hand van vele thema?s hoe je deze hulp kunt leveren.Het boek laat de praktijk van bemoeizorg zien voor een breed scala van betrokkenen. Het geeft een inkijkje in de voortdurende zoektocht van de hulpverlener samen met de cliënt en zijn familie, naar een betere toekomst. Allerlei aspecten van het dagelijkse werk komen aan de orde: de soms bizarre situaties, de ongelooflijke problematiek, mooie en ontroerende momenten of de grenzen van wat maakbaar is. Maar ook barrières die de hulpverlener tegenkomt.De thematische opbouw maakt dat je snel goede voorbeelden kunt vinden en ideeën kunt opdoen. Of het nu gaat om thema?s als bij iemand thuis op bezoek, aansluiten bij de belevingswereld, grenzen aangeven, gekke situaties, in contact komen, samenwerken in teams, onconventioneel gedrag, al deze belangrijke aspecten komen aan bod.Bron: https://www.swpbook.com/boeken/1/geestelijke-gezondheidszorg/2070/perspectief-op-beter
Hulpverlening --- Kwetsbaarheid --- Begeleiding --- Communicatie --- Gesprekstechnieken --- Agressie --- Psychosen --- Psychiatrische stoornissen --- Psychosociale problemen --- Bemoeizorg --- Zorgverlening --- Persoonlijkheidsstoornissen --- welzijnswerk, methoden --- psychische stoornissen --- geestelijke gezondheidszorg --- Hulpverlening : methodiek --- 364.4 --- 361.1 --- Psychiatry --- sociale psychiatrie --- patiënt-verpleegkundige relatie --- AGGZ (ambulante geestelijke gezondheidszorg) --- patiënt-therapeut relatie --- methoden van het sociaal werk --- professionaliteit --- PXL-Social Work 2020 --- hulpverlening --- maatschappelijke dienstverlening --- communicatievaardigheden --- Methodiek --- Gesprekstechniek --- Psychose --- Psychiatrische stoornis --- Psychosociaal probleem --- Persoonlijkheidsstoornis
Choose an application
'Interculturele sociale vaardigheden' op de basisschool probeert de leerkrachten in het basisonderwijs in te laten zien welke culturele factoren van invloed zijn op het gedrag van kinderen. Het geeft referentiekaders en praktische richtlijnen voor het omgaan met de diversiteit van etnische achtergronden bij kinderen. Daarbij legt de auteur twee accenten: de culturele factoren die van invloed zijn op het gedrag van kinderen enerzijds, en de beroepshouding van leerkrachten en hun culturele gevoeligheid in de communicatie met kinderen anderzijds. Deze publicatie geeft daarnaast voorbeelden van lesprogramma's en oefensituaties en is een hulpmiddel voor docenten en studenten die bezig zijn met het bevorderen van de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen binnen het basisonderwijs. Het laatste hoofdstuk werpt licht op culturele factoren die van invloed zijn op probleemsituaties en is bedoeld voor hulpverleners.
basisonderwijs --- systeemdenken --- culturele antropologie --- Primary education --- psychiatrische diagnostiek --- AGGZ (ambulante geestelijke gezondheidszorg) --- kinderpsychiatrie --- sociale vaardigheden --- communicatie --- jeugdproblematiek --- interculturele communicatie --- jeugdgezondheidszorg --- migrantenproblematiek --- Intercultureel onderwijs --- Mondiale vorming --- Onderwijs --- Lager onderwijs --- Interculturele communicatie --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- Diversiteit --- Didactiek --- Sociaal-agogische vaardigheden --- intercultureel onderwijs: lagere school --- Sociaal-agogische vaardigheid --- Inclusie --- Maatwerk --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Basisonderwijs. --- Sociale vaardigheden. --- Intercultureel onderwijs. --- intercultureel onderwijs. --- interculturele communicatie. --- interculturele pedagogiek. --- sociale vaardigheden. --- basisonderwijs. --- Nederlands als tweede taal ( NT2 ).
Choose an application
Psychiatry --- AGGZ (ambulante geestelijke gezondheidszorg) --- Sociology of health --- huisartsen --- Flanders --- Flandre --- Geestelijke gezondheidszorg --- Hygiène mentale --- Vlaanderen --- Family Practice. --- Mental Health Services. --- 316:61 --- #SBIB:316.334.3M52 --- #SBIB:AGGR --- Health Services, Mental --- Services, Mental Health --- Services, Mental Hygiene --- Mental Hygiene Services --- Health Service, Mental --- Hygiene Service, Mental --- Hygiene Services, Mental --- Mental Health Service --- Mental Hygiene Service --- Service, Mental Health --- Service, Mental Hygiene --- Family Practices --- Practice, Family --- Practices, Family --- Medische sociologie --- Medische sociologie: professionele aspecten van de hulpverlening --- Belgium. --- 316:61 Medische sociologie --- Family Practice --- Mental Health Services
Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|